Za nami

WYSTAWA - MALARSTWO NA SZKLE

Muzeum Miejskie w Żywcu

Miejskie Centrum Kultury w Żywcu

 

zapraszają na wystawę

 

MALARSTWO NA SZKLE

 POKOLENIOWE INSPIRACJE TWÓRCZE

 

Wernisaż 24 lipca 2015 r. godz. 14.00

Spotkanie z twórcami 25 lipca 2015 r. godz. 14.00

Dział Etnografii Muzeum Miejskiego w Żywcu, ul. Zamkowa 2

                                                                     MALARSTWO NA SZKLE                                                                                                   

 

Obrazy na szkle przykuwają uwagę refleksami światła, wielobarwnymi płaszczyznami oraz mocnymi kolorami typowymi dla tego rodzaju malarstwa.

Współcześnie oglądamy je w galeriach sztuki ludowej, na ekspozycjach muzealnych czy kiermaszach towarzyszących imprezom folklorystycznym. W odległej przeszłości ludowe obrazy na szkle pojawiały się w wiejskich domach. W tradycyjnym wnętrzu mieszkalnym zawieszano je na ścianach rzędem jeden obok drugiego. Proste w rysunku, jaskrawe w wyrazie, posiadające duże płaszczyzny barwnych plam miały rację bytu w ciemnych, zadymionych izbach.

Dym i sadza nie uszkadzały warstwy malarskiej, ponieważ malowano je od spodu, nie na zewnątrz szklanej tafli. Taki sposób malowania pozwalał również na mycie przywracające im pierwotny wygląd, bez narażenia na zniszczenie. Dawne obrazy na szkle były obiektami kultowymi. Ich sakralna tematyka nawiązywała do wzorców znanych z kościołów lub z popularnych obrazów religijnych. Najczęściej malowane przedstawienia Jezusa, Matki Boskiej, świętych patronów nie były pomysłem autorskim twórcy. Były mniej lub bardziej dokładną kopią cudzych dzieł graficznych lub malarskich.  Jako podkładów rysunkowych pod szkło najczęściej używano rycin, litografii lub drzeworytów. Malarz wybierając odpowiadający mu podkład, kierował się między innymi lokalnymi potrzebami kultowymi. Nie mógł zmienić wzorca, mógł go jedynie doprowadzić do mniej lub bardziej uproszczonego, jednak rozpoznawalnego schematu. Osobistym wkładem artystycznym autora nie był więc wzorzec ikonograficzny tematu lecz kompozycja całości obrazu i ornament zdobniczy. Ponieważ malarstwo    na szkle rządzi się swoistymi zasadami, tworzenie obrazu wymagało opanowania odmiennego niż zazwyczaj cyklu malowania.

Najpierw nanoszono kontury i detale, następnie wypełniano okonturowane przestrzenie barwami,       by na końcu nałożyć tło. Ewentualne pomyłki można było skorygować w następnym obrazie. Jak większość dzieł tradycyjnej sztuki ludowej obrazy na szkle były anonimowe. Ponieważ malowanie wymagało określonych umiejętności i surowców, przypisane było do wąskiej grupy wytwórców. Kopiowane wielokrotnie, w ten sam sposób ozdabiane pozwoliły na ukształtowanie się cech charakterystycznych dla malarstwa z poszczególnych regionów. To przede wszystkim motywy zdobnicze, sposób ich zakomponowania oraz kolorystyka obrazu pozwalają na wskazanie określonego kręgu wykonawców dzieła.

(fragment tekstu do katalogu. Barbara Rosiek)

Wystawa czynna : czerwiec-wrzesień 2015

Muzeum Miejskie w Żywcu – Dział Etnografii,

(Żywiec ul. Zamkowa 2)

Towarzystwo Miłośników Ziemi Żywieckiej,

(Żywiec ul. Zamkowa 2)

 

październik 2015

Gminna Biblioteka Publiczna Wilkowice

(Żywiec, ul. Strażacka 3)

 

Organizatorzy:

Muzeum Miejskie w Żywcu

Miejskie Centrum Kultury w Żywcu

Klub „Papiernik”

Żywiecka Szkoła Tradycji

Starostwo Powiatowe w Żywcu                                                                             

Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej