Klub Papiernik

Maski - twarze i ludzie w kontekście kultury i jej historii

2023_NCK_dofinans_interwencje_RGB

Kultura - Interwencje 2023

Zadanie pn. "Maski - twarze i ludzie w kontekście kultury i jej historii"  składało się:

-  z cyklu warsztatów dla różnych grup wiekowych i społecznych, również ze względu na rozmaite techniki dla osób z niepełnosprawnościami

- wyjazdów do miejsc: Milówka, gdzie można zobaczyć różne formy masek i w różnych kulturach.

 - wykładów i spotkań z etnografami  artystami na temat historii maski, jej roli i tematu.

Warsztaty realizowane były od lipca do października br.

Drewniane, lipowe, rzeźbione, malowane maski, których używa obecnie większość postaci Dziadów, bywały w przeszłości przypisane tylko do niektórych person, oraz odróżniały się oczywiście od teraźniejszych. Maski, kostiumy i rekwizyty wykonywane bez używania fabrycznych materiałów, farb, klejów, itp. oraz precyzyjnych narzędzi, charakteryzowały się dużą nietrwałością; poza miejscem i czasem obrzędowym nie miały wartości materialnej, dlatego też, za wyjątkiem bardzo nielicznych eksponatów muzealnych, nie zachowały się niestety do dzisiejszych czasów. Z różnorodnych materiałów źródłowych, w tym z ustnych przekazów wiadomo, że najstarsze maski wykonywane były ze skór, sukna, woskowanego papieru, kartonu, a później drewna lipowego. Niemniej „zamaskowanie”, pozwalające wcielić się w inną postać, odbywało się także poprzez uczernienie twarzy węglem czy sadzami lub założenie na głowę pończochy.  Ich atrybutami bywały oczywiście futrzane brody, futrzane, lniane lub konopne włosy, itp. W zależności od rodzaju postaci mogły je wieńczyć różnorakie nakrycia głowy, czapy, kapelusze, rogi, itp.

Począwszy od około połowy XX wieku, w niektórych wioskach Żywiecczyzny maski Dziadów zaczynały nabierać nowych form. Związane to było ze szczególną rolą tamtejszych, samorodnych twórców, która zaowocowała powstaniem swoistych stylów, czy też całych „szkół” kreacji masek obrzędowych. Jedna z pierwszych takich szkół stworzona została w Lalikach i okolicach od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Maski Ludwika Pytla, współczesnych mu twórców anonimowych z tamtego terenu oraz ich dzisiejszych następców charakteryzują się unikatową, niepowtarzalną wyrazistością, bogactwem formy i zdobień.

Do miejscowości, które wypracowały własne szkoły twórcze należy też Żabnica, gdzie Józef Kupczak i Marian Chowaniec stworzyli rodzimą plejadę rzeźbionych w drewnie lipowym, malowanych masek Dziadów Noworocznych. Józef Kupczak był prekursorem wykorzystania przy ich tworzeniu profesjonalnych, precyzyjnych dłut rzeźbiarskich. Jako pierwszy zaczął rzeźbić maski oddające w całości owal twarzy, wraz z podbródkiem, nosem, językiem, zębami, itp. Wprowadził unikalny, kontrastowy sposób malowania, co nadało jego wytworom nową, niepowtarzalną ekspresję. Tworzone dzisiaj i wykorzystywane w wielu grupach Dziadów maszkary Debłow, Śmierci, Żydów, Cygonów, Gorkorzy, Snurkorzy, itd. oparte są w ogromnej części o kreacje Józefa Kupczaka. Marian Chowaniec rozwijał i kontynuował twórczość starszego kolegi, wprowadzając do niej własny, autorski charakter, co sprawiało, że jego artefakty cieszyły się dużym wzięciem wśród Dziadów oraz uznaniem w kręgach znawców sztuki ludowej i muzealników. Twórca ten oprócz korzystania z dorobku Józefa Kupczaka, starał się również zachowywać i powielać wzory masek i ich zdobień zapamiętane z własnego dzieciństwa. Przykładał np. dużych starań, aby pomimo ówczesnej dostępności palety już nowoczesnych farb i lakierów, wykorzystywać do malowania swoich masek tylko zapamiętane wcześniej czerń, biel i czerwień, lub ich kompozycje, jako kolory szczególnego znaczenia w tym obrzędzie.

Niepowtarzalne w formie i wyglądzie maski, charakterystyczne od końca XX wieku dla Zwardonia tworzył Tadeusz Bury. Opracował własną technologię kształtowania twarzy postaci. Wykorzystując sukno, tekturę, watę i klej formował maski, po czym pokrywał je farbami. Jego wyroby cechuje lekkość, trwałość i odporność na warunki klimatyczne.

Przyglądając się przemianom jakie nastąpiły w wyglądzie Dziadów Noworocznych zauważamy, że najdawniejsze ubiory obrzędowe, bazujące na futrze i słomie ustąpiły miejsca kostiumom o walorach niemal teatralnych. Podziwiając zatem współczesne, kunsztownie zdobione, rozbudowane stroje, rekwizyty i maski warto zdawać sobie sprawę jakie przeobrażenia i naturalne, żywotne procesy stoją za ich urzekającymi kształtami. Jak głębokie i ważne społecznie musiały być i są korzenie tego zjawiska, że zaowocowały one takimi wytworami ludowej pamięci i sztuki.

Składamy podziękowania:

Dom Pomocy Społecznej w Żywcu

Gminny Ośrodek Kultury w Milówce

Miejski Ośrodek Pomocy Społeczne w Żywcu – klub Senior+ Papiernik

Szkoła Podstawowa  nr 1 i. Wojska Polskiego w Żywcu

Szkoła Podstawowa nr 3 Specjalna w Łodygowicach

maski 2023 (7)maski 2023 (15)

 maski 2023 (14)maski 2023 (13)maski 2023 (12)maski 2023 (10)maski 2023 (11)maski 2023 (8)maski 2023 (9)maski 2023 (6)maski 2023 (5)maski 2023 (4)maski 2023 (3)maski 2023 (2)maski 2023 (1)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa

Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura - Interwencje. Edycja 2023